mandag 28. mars 2011

Indiske øyeblikk

Den 1. mars reiste jeg sammen med Jonathan Björklund på safari til selveste India. Vi hadde på forhånd spikret et 3-ukers opplegg gjennom “Wild World India” som skulle omfavne litt av det fantastiske dyrelivet landet har å by på. I dagene fremover har jeg tenkt å fortelle litt om turen i dette spennende landet – følg med!

Dag 1 – 1. mars
satt vi endelig på Gardermoen med safarikoffertene innsjekket. Det var ingen selvfølge at vi satt der begge.  Visumsøknaden til Jonathan tok nemlig lengre tid enn planlagt, noe som resulterte i at han måtte reise tur/retur Stavanger-Oslo for å hente visum dagen før! Men heldigvis - det gikk! Jeg ble kjent med Jonathan gjennom en foto-ekspedisjon på Svalbard i fjor sommer – hyggelig at han ville bli med til India!

Vi reiste med russiske Aeroflot via Moskva. Turen gikk smertefritt – helt til vi skulle ta av fra Moskva. På tur ut mot rullebanen ble det noe styr lenger bak i flyet. Vi forstod lite av hva som skjedde siden det ble snakket russisk og ingen informasjon ble gitt. Etter en spørrerunde fikk vi vite at en full faen hadde kommet med trusler. Først etter 1,5 time venting i et fly med svært dårlig luft, kom politiet for å hente fyren. Så ble vi skysset i buss tilbake til terminalen hvor vi måtte vente i ytterligere 3 timer mens de gjennomsøkte flyet for bomber – hurra! Opplevelsen ble ikke bedre med at personalet på flyplasen var tvers igjennom sure som sitroner – fatter ikke at det er mulig å se så sur ut! Keep smiling sier jeg bare :O)

Vente...vente....vente...........vente......
Mens vi ventet på å bli skysset tilbake til terminalen forsøkte jeg å filme flyet utenfra. Det likte det russiske politiet dårlig og stoppet meg etter 6 sekunder. Kameraet beholdt jeg heldigvis.

Vel, vi kom oss av gårde og etter 6 timer i fly og en liten tidsreise 4,5 timer frem i tid, landet vi på Indira Gandhi International airport klokken 0830. For øvrig interessant å se hvor ivrige russerne var med å komme seg  ut av flyet. Vi hadde bare såvidt fått bakkekontakt før folket reiste seg for å ta ut bagasjen – og der stod de lenge og vel mens flyet taxet bort til gaten.

På flyplassen ble vi møtt av vår stakkars guide som også ble offer for forsinkelsen. Vi hadde som nevnt et spikret opplegg, så det bare rett ut på tur til noen våtmarksområder “i nærheten” av Dehli, deriblant Sultanpur Bird Sanctuary. Turen dit ble vårt første møte med trafikken i India – og fytti H... sier jeg bare. Trafikken og trafikantene i India kan vanskelig beskrives med ord, det må bare oppleves – om man tør! Regelen er at det egentlig ikke er noen regler. Og skulle det være en regel så kan du være brennsikker på at den ikke blir fulgt. Her er det fløyta, bært bærten og ikke minst hornet i alle mulige varianter som gjelder. Bak på de fleste lastebiler står det faktisk “horn please!” – og horn det har de! Jeg skal få lagt ut video av trafikken en annen dag så skjønner dere :O)

Fra venstre: en lokal guide, en representant fra Wild World India (Gaurav) og til høyre, vår hyggelige og svært dyktige sjåfør og guide, CB Singh

Bruk bært bærten!

Etter en 2 timers heftig biltur gjennom slum og fattigdom kom vi fram til første stoppested. Dessverre var det ganske tett tåke denne dagen, så de fleste bildene ble grå og kontrastløse. Også undertegnede var relativt omtåket etter en søvnløs natt på flyet.

Flekknebband - Spot-billed duck

Småtrøtt svartstrupestær - Asian Pied Starling

Stripegås - Bar-headed goose

Mø mø og kra kra

Smedskjeggfugl - Coppersmith Barbet. En vanlig og meget sjarmerende fugl

Svartkronelerke - Black-crowned Sparrow-Lark

Hærfugl - Eurasian Hoopoe
Indisk gjeter
Etter en laaang men svært opplevelsesrik dag ble vi kjørt til et hotell nær flyplassen. Her ble det inntatt et måltid med særdeles sterk indisk kylling før vi sovnet som 2 døde fluer. Neste dag skulle vi reise med fly og bil til Bandhavgarh nasjonalpark – parken med den tetteste bestanden av tiger i India. Her skulle vi tilbringe de neste 8 dagene.