søndag 27. mai 2012

Hornøya - 5. og siste akt


Hornøya er full av sjøfugl, og mye sjøfugl betyr mye mat - for ravn og jaktfalk! Hornøya er perfekt for fotografering av ravn. De patruljerer fuglefjellet dagen lang på jakt etter en matbit, gjerne på kloss hold av fotografen. Enten stjeler de fisk fra sjøfuglene, eller så spiser de på døde fugler de finner - de er fuglefjellets renovasjonsvesen.

Jeg tror faktisk de kan ta levende fugler også, de syke og svake, og de som bare har uflaks. Jeg har aldri sett det med selvsyn, men noen av bildene under indikerer kanskje at det er tilfelle?

På snøen under fuglefjellet fant jeg denne karen. Om den er drept av  ravn er ikke godt å si, men sannsynligvis er det ravn som har spist på den. En jaktfalk ville ribbet fuglen før den ble spist. Svartbak kan ta lundefugl, men jeg tror ikke der er den som står bak her.
2 ravner sloss om et par krykkjebein!




Jaktfalken er jevnlig på visitt i fuglefjellet...



Men ikke alltid like populær...


Ravner er noe av det tøffeste som fins med nebb! En del av ravnenes kurtise er en akrobatisk forfølgelsesflukt der den ene ravnen snur seg på rygg i lufta og synger ut slik bare ravner kan. Usedvanlig rått å se OG høre på!









En annen adferd som jeg aldri før har sett, er når de flyr rundt og bruser med fjærene samtidig som de lager en spesiell plystrelyd, som en hvilken som helst sangfugl. Veldig snodig lyd fra en slik fugl.


Ravnene fremstår oftest som kullsvarte i fjærdrakten, men om lyset faller rett vil man se at de faktisk har en flott metallisk blå-glinsende fjærdrakt. I bakgrunnen er bebyggelsen i Vardø.



Jeg ble litt hekta på ravnefoto på Hornøya, så neste år blir det en ny tur, samme sted, samme tid! Det beste bildet er enda ikke tatt!



11 kommentarer:

  1. Flott bildeserie :-) -johnnyb-

    SvarSlett
  2. Dette var en fantastisk flott serie med mye action fra Hornøya.

    Takk for titten!!

    Ottar

    SvarSlett
  3. For noen bilder!
    Kjempe serie, forstår godt du er hekta:-)
    Bilde nr1 var utrolig kult, flott vinkel.

    Hilsen
    Magnus

    SvarSlett
  4. Knallserie dette! Likte veldig godt silluettbilde av de to ravnene.

    Trond

    SvarSlett
  5. Dette var action for svingende! Godt jobba (igjen!)

    Hornøya here we come!
    Stein og Tone

    SvarSlett
  6. Fortellende bildeserie fra Hornøya. Likte nr 20 av luftakrobatene godt, ikke bare er det en flott oppvisning i flyveferdighet men flott å høre på også.

    SvarSlett
  7. En solid og sammenhengende historien av den smarte arten. Mye flotte som binder godt med teksten. Nr20 og siste vers er nok mine favoritter.


    :) duy

    SvarSlett
  8. Dette er nok den beste serien fra Hornøya jeg sett!

    Knallbilder Espen! Og ravn er ju min favorittfugl (vel, en av mine favorittfugler..) - eneste man kan klage på er at det kunde vært enda fler bilder i serien :-)

    /Fredrik

    SvarSlett
  9. Hei Espen
    Terningkast 6 for ravnebildene!
    mvh
    Per Inge Værnesbranden.

    SvarSlett
  10. Knallbra ravnebilder, og etter siste oppdatering fra Tyskland (i.e. unge Herr Horns bilder) så vil sistebildet trygt kunne sendes til konkurransen neste år! Vi gleder oss til fortsettelsen!!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar!