fredag 29. oktober 2010

Besøk fra taigaen

De fleste hekkefuglene våre har for lengst hutret seg sørover, men fra taigaen i øst har vi fått tallrikt og fargerikt besøk av sidensvanser. De nyter godt av den ekstremt gode tilgangen på rognebær. Jeg har fot(o)fulgt noen flokker på Kvaløya de siste dagene, og det er utrolig å se hvordan de kan tømme et tre for bær på under en dag - helt tomt. Det er også tydelig at dersom de først har funnet et tre, så vender de tilbake til det samme treet hver gang de har blitt skremt på vingene. Det har kanskje noe med modninga på bærene å gjøre, eller så har de kanskje bare en avtale seg imellom om hvilket tre de skal tømme :o)

Klikk på bildene for å se skarpere utgaver...








11 kommentarer:

  1. Heisann !

    Her var det mange bilder jeg likte :) Flott fugl. Jeg likte spesielt nr. 4 og det siste. Var på Senja her om dagen og kom over noen få Sidensvanser i et tre. Dessverre var de borte når jeg returnerte med kamera.

    Mvh
    Svein Olav

    SvarSlett
  2. Denne fuglen skulle eg gjerne hatt besøk av :) Det nest siste bildet syns eg var meget flott.

    SvarSlett
  3. Hei Espen.

    Har sett svære flokker med sidensvans de siste dagene her i Steinkjer. Håper selv å få tatt noen bilder av disse vakre fuglene etterhvert.

    Flotte bilder samtlige, men nummer 4 og 6 likte jeg ekstra godt.

    Knut Børge

    SvarSlett
  4. Makalöst underbara bilder på denna vackra fågel.
    Den näst sista tar priset!

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige kommentarer! Artig at folk har ulike bilder som sine "favoritter".

    mvh Espen

    SvarSlett
  6. Hei! En flott samling blinkskudd her, du har fått riktig god uttelling vil jeg si! Vet ikke hva som blir favoritten, kanskje det øverste.

    Øyvind

    SvarSlett
  7. Hei Espen !

    Nå misunner jeg deg veldig med hele flokken :)
    Fikk en sjanse i fjord, men langt fra din kvalitet. Mange flotte bilder. V2 og V4 er nok mine favoritter.

    mvh duy

    SvarSlett
  8. Fantastiske bilder. For et par uker siden kom de også hit sørpå (Kristiansand), men jeg var dessverre for opptatt til å kunne få til noen bilder. Det er vel en av norges vakreste fugler!?
    Vennlig hilsen Magne
    magnemyhren.no/WP/

    SvarSlett
  9. Wow - Flott!! :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar!