tirsdag 28. desember 2010

Nok en fantastisk dag!

I går kom noen venner og hvaleksperter på besøk fra Tromsø, ens ærend for å se etter hval. De kunne ikke vært mer heldig med timingen. Været var så flott som det ikke hadde vært siden før jul, lite vind, flotte himmelfarger, men en del blå grader.

Mine Svenske venner startet å se etter hval allerede før kl 09, jeg hadde knapt stått opp. I det lille lyset som var, kunne jeg likevel se hvalblåst langt ute på fjorden mens jeg inntok frokosten hjemme i Breivika. Mine venner kom som et skudd og etter hvert sto vi alle å observerte mange knølhvaler utpå fjorden.

Hvalblåst i det fjerne observert fra Breivika

Men hvalene var svært langt ute, så vi bestemte oss for å prøve å få tak i en båt. Etter en kort ringerunde fant vi vår redningsmann. Jann Jørgensen stilte velvillig opp (TAKK JANN!) og ut på fjorden bare det med alle 5! Allerede før vi kom oss fra land dukket det opp en trivelig liten krabat i moloen på Dverberg. En fin start!

Rasmus Røyskatt

Etter 3 kvarters gange fra havna på Dverberg nådde vi ut til hvalene. Her var det en bråte med knølhval men også flere spekkhoggere. De digre knølhvalene kom flere ganger helt opp til båten og vi hørte bare et drønn hver gang de var oppe for å puste. Man følte seg med ett SVÆRT liten der man satt i den "lille" båten. En helt utrolig opplevelse! Etter hvert som det begynte å mørkne tøffet en særdeles lykkelig gjeng tilbake til land. Hvalsafari på Andfjorden i Desember er herved anbefalt!

Et mektig syn når en knølval siger ned. Med snøkledte senjafjell som bakgrunn blir ikke opplevelsen dårligere.

En av flere spekkhoggere som beita i området
Adios!

11 kommentarer:

  1. Flotte hvalbilder og vakre bakgrunner. En god jul til deg Espen.

    SvarSlett
  2. Ble anbefalt av mimmimor å gå innom bloggen din og det var en fantastisk reise gjennom natur og dyreliv.Dette er dei flottaste bildene eg har sett:))

    SvarSlett
  3. Det ble bedre ja! Flotte bilder, og bakgunnen hever bildene mye! Sikkert rått å komme så nært :)

    SvarSlett
  4. Berre lekkert!!:))))

    Gleder meg til å se de ander videonene du har og..du er ornitolog ikke sant?Likte også den av nattergalen du hadde lastet opp..eller hva det blåfugl?stiligt hva det..

    Jepp.Vi vil ha mer :)))

    Mvh Anita

    SvarSlett
  5. Rå opplevelser da! Virkelig heldig som får mulighetenen til å fotografere disse fantastiske skapningene.

    3 og 6 henger høyest hos meg.

    Knut Børge

    SvarSlett
  6. Takk for flott tur sammen!

    Bilde nr 6 og 7 syns jeg har best komposisjon.

    Sinnsykt flotte dyr - og farger !

    SvarSlett
  7. Heldig dere da som får slike naturopplevelser. Flotte bilder i fint lys.

    SvarSlett
  8. Flotte bilder. Kunne gjerne tenkt meg en tur dit. Det er tross alt bare 20 mil fra Narvik:) Er det mulig å komme ut i båt? Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  9. Herlige bilder, Espen! Ser ut som en stor opplevelse!

    Godt nyttår

    Kjetil

    SvarSlett
  10. Takk for hyggelige kommentarer! Det inspirerer!

    Espen

    SvarSlett
  11. Hei !
    Her har du fått nån kræm-skudd !
    Ikje sjalu i det hele tatt hehe :-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar!