tirsdag 2. august 2011

På besøk hos smålomen

Forrige uke var jeg på besøk hos en smålom-familie. Det stolte paret hadde fått frem 2 store unger som da var mer eller mindre flygedyktige. Ungene drev regelmessig flygetrening og lek i dammen, og det var nok kun et tidsspørsmål før de flakset ut i den store verden.

Mamma-smålom oppfordret ungene stadig til å drive flygetrening, utrolig artig å se hvordan de kommuniserte uten en lyd. Flere ganger svømte de 3 sammen til den ene enden av dammen, for så å "ta av" for full maskin. Men det skal mye mot til for at en liten tass skal forlate sitt barndoms trygge paradis - hver "take-off" ble avbrutt like før de fikk land under beina. Mor derimot, tok av og fløy i ring over dammen mens hun lokket på ungene (jeg tolker det som lokking) - ungene svarte med tiggelyder. Jeg mistenker at foreldrene bevisst reduserer matmengden til ungene i tiden før de forlater hekkeplassen. Det gjør nok trangen til å følge etter foreldrene når de flyr avsted større, samt at ungene veier mindre når de skal ta av. Men det er bare en løs teori. Jeg fikk dessverre ikke fulgt opp fuglene de neste dagene.

P.S. Du kan bla i bildene med piltastene...




Det må være slitsomt å være smålomforelder med all den ustanselige tiggingen!


Det var en ting som slo meg da jeg fikk dette bildet, og det var den slående likheten til bilen fra filmen "tilbake til fremtiden"! Sjekk linken så skjønner du hva jeg mener -> http://www.motorimania.it/manifestazioni/sportive/de.lorean/images/De.Lorean.1.jpg






Synkronsoving

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder av smålomen!
    Likte spesielt "tilbake til fremtiden" bildet :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar!